• Om noen små uker kaster båtfolket loss.

    FOTO: Lise Åserud/Scanpix

Kast loss, det er kjøpers marked

Du får mye båt for pengene nå, hevder ekspertene.

Det er kjøpers marked på både nye og brukte båter akkurat nå, og i nesten alle klasser er ekspertene enige om at man får mye båt for pengene.

Ikke minst om satser pengene på båter som er to, tre år gamle. Er du nybegynner bør du satse på en båt med utenbordsmotor.

Bli venn med oss på Facebook!

 

Hvor stor motor?

Båtsesongen er her før man vet ordet av det, og er du blant dem som grubler på om du skal kjøpe ny båt, og hva den vil koste deg i drift?

Lønner det seg å kjøpe ny eller brukt båt, bør båten ha utenbordsmotor og hvor mye båten vil koste oss i året? Hva er trenden – mindre båter med spenstig motor, eller store båter med daff motor?

 

 Vi har stilt det samme spørsmålet til tre eksperter, redaksjonssjef Frode Pedersen, Båtliv, fagredaktør Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt og redaksjonssjef Atle Knutsen, Båtmagasinet.

 

Lønner det seg å kjøpe ny eller brukt båt, om man satser 300.000 kroner?

 

Frode Pedersen, Båtliv: Det avhenger av båttype, men skal du kjøpe en 18 fots skjærgårdsjeep ville jeg kjøpt ny. Skulle jeg kjøpe en med overnattingsmuligheter, ville jeg kjøpt brukt. Ganske enkelt fordi det er kjøpers marked.

Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt: Du kan gjøre gode kjøp både på helt nye båter og to-tre år gamle bruktbåter nå i vår. Du kan nok få en noe større og velutstyrt bruktbåt for samme pris som en ny.

Atle Knutsen, Båtmagasinet: Skal man kjøpe ny båt må det bli en ungdomsbåt på 5,5 meter eller der omkring. Skal man ha en familiebåt, med eller uten overnattingsmulighet, er bruktbåt eneste alternativ. Dobler derimot beløpet til 600.000 kroner er en familiebåt på rundt 22 fot innen rekkevidde.

 

Hvor mye må man forvente at en båt taper seg i verdi i året?

 

Frode Pedersen, Båtliv: Markedet har vært preget av fantasipriser. Nå snakker vi reelle priser. Bruktbåtprisene har de siste tre år sunket med rundt 30 prosent. Båt taper seg i verdi, men ikke like mye som en bil.

Les også

Dette kameraet avslører deg

Har du betalt avgifter og vært på EU-kontroll?

Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt: Det kommer helt an på båttype og prisklasse. Det viktigste for å redusere verditapet er å kjøpe båt av et anerkjent og veletablert merke, med et solid forhandler- og serviceapparat.

Atle Knutsen, Båtmagasinet: I den grad det er mulig å måle det, vil kurante båter fra kjente, nordiske produsenter ha et årlig verditap på ca. halvparten av bil. Ukurante båter fra mindre etablerte produsenter vil ha en avskrivning på opp imot det samme som bil.

 

Hvor mye må man regne i driftsutgifter til en båt, i tillegg til utgiftene til drivstoff? Båtplass, opplagsplass div. div.

 

Frode Pedersen, Båtliv: Alt er avhenger av hvor mye man gjør selv. Mange tilbyr nøkkelferdige løsninger. Disse er veldig dyre, men sikrer deg driftsklar båt. Tar vi utgangspunkt i en 30 fots motorbåt med 300 hk diesel, må du regne med å bruke cirka 1000- 1200 kroner pr. fot i året når du setter bort jobben. Det vil si cirka 30 000 i året, så kommer drivstoffet og båtplass i tillegg. En normal båtfamilie bruker båten cirka 50 timer pr. sesong. Med et forbruk på 25 liter i timen blir denne utgiften på cirka 1 250 liter ganger 10 kroner, altså 12 500 kroner. I tillegg må du regne med minst 20 000 kroner for sommerplass og vinteropplag. De samlede driftskostnadene blir da på et sted mellom 60 og 70 000 kroner.

Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt: Båtplasser har helt ulikt prisnivå avhengig av hvor du bor i landet. Erfaringsmessig alt fra 1 000 til 15 000 kroner i leie for en båt på rundt seks meter. For en tilsvarende stor planende landstedsbåt med utenbordsmotor bør service, opplag innendørs og klargjøring ligge på 8–12 000 kroner

Atle Knutsen, Båtmagasinet: Svaret er ikke minst avhengig av båtstørrelse. Forsikring, opplag og leie av båtplass er de største postene utover drivstoffkostnaden. En dagsturbåt med 100 hk motor må man regne 5-10.000 kroner i årlig forsikring, leie av båtplass koster fra 1.000 til 1.500 kroner og oppover – avhengig av hvor i landet man er. Opplag koster fra 2–300 kroner pr. fot, avhengig av om man ønsker innendørs eller utendørs opplag, kaldt eller oppvarmet, hvor i landet man skal ha båten i opplag og ikke minst hva slags vedlikehold man vil ha utført.

 

Vil du anbefale en nybegynner å kjøpe med utenbords eller innenbords motor?

 

Frode Pedersen, Båtliv: Avhengig av bruk og hvor stor båten er. Personlig sverger jeg til utenbordsmotorer på båter opp til 25 fot. Alt er sikrere og lettere med en motor som henger på utsiden, enn en som ligger trangt nede i ett motorrom (faremomenter som brann og lekkasjer i belger).

Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt: Så lenge båten er under 24–26 fot er utenbordsmotorer dominerende. For bensin er nye utenbordsmotorer mer moderne enn innenbords/hekkaggregat. Så sant du ikke skal ha diesel eller stor båt, vil utenbordsmotor være det beste alternativet.

Les også

Atle Knutsen, Båtmagasinet: Utenbordsmotor. Det er tilnærmet problemfritt, krever lite service og vedlikehold.

 

 

Er trenden store båter eller mindre båter med stor motor. Er kraft viktigere enn plass?

 

Frode Pedersen, Båtliv: Trenden de siste årene er helt klart at man velger større motorer enn før. Bare litt av forklaringen er at båtene er blitt større.

Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt: Det siste året har helårsbåter med lukket førerplass og mer robuste båter som for eksempel aluminiumsbåter solgt bra. Interessen for rene farts- og luksusbåter med uforholdsmessig store motorer har dalt. Stort sett har norske båtkjøpere et fornuftig forhold til motorstørrelse og fartspotensial.

Atle Knutsen, Båtmagasinet: Det store volumet av båter er fornuftige merkevarer i størrelsen seks til åtte meter med tilstrekkelig motorkraft. Generelt er det viktig å ikke kjøpe for liten motor på grunn av manøvreringsdyktighet, drivstofføkonomi, sikkerhet og annenhåndsverdi. Kraft er ikke viktigere enn plass – det er som med bil: Vi velger komfort fremfor stor motor.

 

Følg oss på Facebook!

 

Hva er den heiteste nyheten på årets båtmesse?

 

Frode Pedersen, Båtliv: Tror det blir noe fransk, bygget i Polen. Tyske Bavaria melder seg garantert på med sin nye 39-foter. Årsaken er pris og at du får veldig mye for pengene. Også Viksund, Viknes (Skilsø) og Askeladden har garantert noe som ligner på nyheter. Når vi snakker mindre båter har svenskene våknet fra dvalen, og folkebåtene fra Ryds kommer i år med skikkelig frekke skjærgårdsjeeper.

Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt: Jeg gleder meg mest til å kikke nærmere på de norske storbåtnyhetene, blant annet fra Viknes.

Atle Knutsen, Båtmagasinet: Mange av de største produsentene og importørene stiller ikke ut på Sjøen for alle. Av dem som deltar, er det Viknes som lanserer tre nyheter fra Viknes og Skilsø – alle i det øvre prissjiktet. Kombibåten Viknes 930 er i mine øyne den viktigste nyheten på årets båtmesse.   

 

Innen bil er det et uttrykk som heter mye bil for pengene. Om du skulle sette samme klistrelapp på to båtmodeller, hvilket to ville du valgt?

 

Frode Pedersen, Båtliv: Dette kan bli å blande epler og pærer, men jeg havner nok nedover mot bayeren eller til Frankrike. Bavarias 34 fots HT, som kom for ett år siden, er et godt kjøp. Blant de mindre båtene ville jeg nok godt for en av fiskesjarkene til Beneteau eller Jeanneau. Er du ute etter en åpen båt blant de mindre, bør du kikke på fjorårets messevinner Askeladden X-over, litt snekke og litt racerbåt.

Terje Bjørnsen, Vi Menn Båt: Det er mange båtmodeller som gir mye for pengene akkurat nå. Generelt sett finnes det mye bra mellom 300 000 til 400 000 kroner, hvis du ser etter en funksjonsrik konsollbåt/bowrider eller en liten daycruiser. Dessuten har det dukket opp en del rommelige feriebåter i prisklassen rundt to millioner der kvaliteten er blitt bedre enn på tidligere billige bobåter.

Atle Knutsen, Båtmagasinet: Value for money er ikke nødvendigvis det du betaler for varen der og da. Hold deg til kjente nordiske merkevarer med et god serviceapparat.