• Bompenger er slett ikke noe særnorsk fenomen. Her en stor bomstasjon i nærheten av Cannes i Sør-Frankrike. FOTO: STÅLE FRYDENLUND

Koster flesk å droppe bompenger i utlandet

Ha småpengene og kredittkortet parat langs europeiske veier i sommer .

Veinettet er nemlig, i likhet med det norske, fullt av bommer. I noen land koster det flesk å passere, og mange tusen om du ikke betaler.

Ett av de aller dyreste landene å kjøre bil i, er Sveits.

For å kjøre på motorveiene i alpelandet må man ha en oblat som koster i underkant av 300 kroner. Har du campingvogn på slep, koster det dobbelt så mye.

Du har neppe lyst til å vite hva som lever i bilens ventilasjonsanlegg

Selges på grensen

Sveitserne har nemlig innført et system som innebærer at alle motorveifarende må kjøpe en oblat som gjelder på samtlige veier, og som selges på grenseovergangene.

Det nytter ikke å si at man er på ferie og bare skal kjøre et par strekninger, eller at du bare skal være i landet noen dager.

Du må likevel kjøpe en oblat som gjelder hele året.

Dropper du oblaten, passerer på rødt og blir huket, er boten 70 Euro, eller snaue 550 kroner etter dagens kurs.

Utlendinger gidder ikke betale i bomringen

Sjekk på forhånd

Det er lurt å bruke noen minutter på planlegging før man legger ut på Europa-turen. Det er vidt forskjellig praksis når det gjelder hvordan bompengene kreves inn i de ulike land. I noen er det betjente bomstasjoner hvor det kun godtas lokal valuta, i andre land kan man betale enten med lokale penger eller Euro.

Stadig flere land har i tillegg gjort det mulig å betale med kredittkort.

De siste årene er det også blitt vanligere med ubetjente bomstasjoner, der man i de fleste tilfeller kan betale i myntautomater eller med kredittkort.

Brukt elbilbatteri solgt som nytt

Flere land bruker oblater

Det er også blitt stadig vanligere at man gjør som sveitserne og har en felles oblat som gjelder for alle motorveiene i landet.

Dette gjelder i tillegg til Sveits også Østerrike, Tsjekkia og Ungarn, som alle er populære land for norske bilturister.

I motsetning til Sveits har de nevnte landene gjort det mulig for besøkende å kjøpe en tidsbegrenset oblat. I Østerrike kan man for eksempel kjøpe en oblat som gjelder i 10 dager eller to måneder. Skal du innom Ungarn, kan du kjøpe oblat som gjelder i henholdsvis fire eller 10 dager.

NAF vil gi deg mer motor for pengene

Stopp for CO2-verstingene

I flere europeiske land kan man kjøre nærmest fritt, uten å ha småpenger eller kredittkortet lett tilgjengelig for neste bomstasjon. Til gjengjeld har flere innført rimelig røffe miljørestriksjoner for kjøring i enkelte byer.

I Tyskland er det avgjørende hvor mye CO2 bilen slipper ut.

Om du er i tvil om hvor mye C02 bilen din spyr ut i løpet av en kilometer, er det bare å ta en titt i vognkortet, der skal dette være oppgitt. Også engelskmennene har innført egne restriksjoner og avgifter for å kjøre inn i byene i rushtiden. Svenskene har det samme i Stockholm.

Tror du piggfritt gir flere ulykker?

Autopass over Øresund

Danmark er et av de land hvor man slipper å bremse ned for å betale bomavgift. Til gjengjeld krever danskene rimelig røffe avgifter for å passere enkelte av de største broene i landet. Har du allerede AutoPASS i frontruten, kan du passere Øresundbroen uten å stoppe.

Mange nordmenn tar turen gjennom Slovenia. I det landet skal man være ekstra påpasselig med å gjøre opp for seg før man kjører inn på motorveiene.

Ved grensestasjonene kan man kjøpe oblat som gjelder for henholdsvis en uke eller en måned. For en uke koster oblaten en drøy 50-lapp.

Har kongenes favoritter på låven

Verst bøter i Slovenia

Dersom man dropper oblaten og blir stoppet, kan det gå hardt ut over feriebudsjettet. For det første må man ut med 150 Euro, eller rundt 1100 kroner, på stedet for å få kjøre videre. I tillegg vil man få en bot som i verste fall beløper seg til drøye 6000 kroner, eller 800 euro om man vil.

Slovenia har de høyeste bøtesatsene i Europa, men også i andre land er det helt vanlig at de krever en drøy tusenlapp om man ikke betaler bomavgiften.

Meget god fransk åpning

Leiebil?

Dersom du leier bil og kjører på motveier med ubetjente bomstasjoner, skal man være ekstra påpasselig med å punge ut det som forlanges i avgift.

Mange av leiebilfirmaene nøler ikke med å plusse på sluttregningen i ettertid dersom avgiften ikke er betalt.

Det er også verd å merke seg at det i flere land er bomavgift for motorsykkel.